onsdag 26 mars 2008

Bakgrundsapapper gjorda med distressrefiller

På ett forum kom frågan upp vad man kunde göra med distress refiller. Jag rådbråkade min hjärna om vad för tekniker jag hade läst och kom också på några idéer själv som jag skrev som förslag. Men förslag räcker inte så långt, visst var jag tvungen att prova det själv! Sagt och gjort, kladdandet kunde ha sin början! Jag har skrivit vad jag använt för papper och i de fallen jag skrivit glossy avser jag papper från Clas Ohlson. Det finns glossy papper avsett för bla alco ink och färgerna blir mycket bättre på dem tillsammans med distressrefiller.
Här är resultaten från första försöket:

Samarinvariant med vanligt papper (fast med Treo istället)
Jag har blandat faded jeans och papper och sprayat, innan det hade torkat blandade jag en ny blanding med peeled paint och vatten och sprayade över det blå. Jag krossade en Treotablett och strödde över och lät det torka. Det blev tyvärr inte så stor effekt som jag hade önskat, jag kanske skulle haft mer pulver på. Jag kan mycket väl tänka mig att prova detta igen. Jag letade efter grovkornigt salt men hittade inget, skulle varit roligt att se om det hade blivit någon skillnad.

Raklödder och distressrefill med glossy papper
Andra försöket blev desto kladdigare. Jag har sett en del bakgrundspapper gjorda med raklödder som varit riktigt läckra så jag ville prova själv.. Jag tog raklödder och sprutade ut i en plastbalja, droppade på några droppar och rörde runt lite på ytan med handen. Jag lade ner ett papper, lät det ligga en stund så det skulle dra åt sig. Jag lade upp pappret, tog av raklöddret och lät det torka. Ovan är glossy papper och under är vanligt kopieringspapper.
Mina papper såg inte alls ut som det jag hade sett, detta borde jag också prova igen för att se om jag kan få ett bättre resultat!
Raklödder och distressrefill med vanligt papper

Hårglans, scattered straw och vanligt papper.
Och när jag ändå var i badrummet och härjade!
Jag tänkte att man kanske kunde blanda med hårgelé. Det är färglöst och kanske blir en häftig effekt tänkte jag. Jag hittade inget hårgelé men där fanns en burk hårglans som jag tog fram.
Jag blandade det med scattered straw och gjorde mönster med fingret. Man skulle nog kunna få roliga effekter med det men trots att det legat några dagar så luktar det fortfarande väldigt mycket parfym. Just detta kommer jag inte att prova igen.

Plastfolie med vanligt papper
Med detta avslutade jag försöket i badrummet och fortsatte härja i köket istället. Jag tog fram plastfolie och skrynklade ihop det. Jag blandade någon brun nyans med vatten och pytsade i lite pearlex när jag ändå var igång. Fick mig nästan att känna det som jag var tillbaka på labbet igen! ;-)
När det var blöttblött lade jag på den skrynklade plastfolien och lät det torka. Det syns inte så bra efter scannern men IRL syns skimrande pearlexveck där plastfolien legat mot.

Plastfolie och glossy papper
Synd jag inte hade annat glossy papper, då hade detta blivit riktigt bra! Jag tycker iofs om effekten men färgerna hade blivit mycket starkare på glossy papper avsett för färglek.

Glossy papper med...tja, vad var det. Jag tror att jag helt enkelt sprayade med brun färg blandat med vatten och pearlex i flera omgångar. Jag har även svampat med distress efteråt. Detta arket gillar jag skarpt och det har redan blivit kort av det. Detta kommer jag definitivt prova flera gånger. Fast det roliga med att leka med bakgrunder är att det aldrig blir likt. Jag kanske gör detta en gång till och det blir helt annorlunda, jag kanske inte alls blir nöjd med det nästa gång.

Till sist säger jag bara...kladda på!

Inga kommentarer: