fredag 27 juni 2008

Glitterbakgrund med lim

Teknikbeskrivning: lim och glitterbakgrund

Detta är vad som behövs för att göra glitterbakgrund. Vanligt billigt glitter, detta kommer från Panduro. Lim som blir genomskinligt när det torkar, jag använder panokitt även det från Panduro. Det blir snyggt att använda svart papper som bakgrund, det kommer att synas genom glittret. Annat färgat papper skulle säkert också bli bra, jag har ännu inte provat det. Jag använder en stöppelborste för att trycka ner glittret i limmet.


Häll ut en massa lim och sprid ut det på arket. Man kan säkert använda plastkort och jämna till det med men jag använde händerna. Skall man kladda skall man göra det ordentligt!


Jämnt och fint, eller hur? Häll på glitter, det skall vara mycket och i stort sett täcka arket.


Jag använder en stöppelborste för att trycka ner glittret i limmet. Till nästa gång skall jag köpa en större borste dock!


Ungefär såhär ser det ut när glittret är täckt av limmet. Låt torka i några timmar. Det går INTE att skynda på med värmepickadollen, det blir helt förstört då.


Glansigt, skimrigt och alldeles förtjusande :-) Jag har inte använt det så mycket som bakgrunder, jag är rädd det blir för mycket glitter. Däremot har jag använt det en del att stansa ut i, det blir riktigt läckert.


Det är förresten inte bara pappret som skimrar...hela arbetsplatsen, golvet, jag själv och säkert katterna var täckta av glitter!

Inga kommentarer: