fredag 27 juni 2008

Struktur med gesso

Teknikbeskrivning: struktur med gesso


Detta behövs:
Gesso, akrylfärg, metallisk färg, plastkort, papper.
Gesso finns både i svart och vitt. Vill du ha svart bakgrund behöver du inte måla den om du använder svart gesso. Jag har vitt och idag använder jag även akrylfärg. Någon metallisk färg för att ge highlights. Man kan använda metallisk akrylfärg. På bilden ser jag att jag tagit fram fel tub, den stora längst till höger skulle vara brons men jag råkade ta den bruna istället. Andra metalliska färger man kan använda är Lumiere (också akrylfärg) eller rubons. Man tager hwad man haver. Jag kletar runt med gammalt plastkort och även här har jag använt vanligt vitt kopieringspapper. Jag använder teflonpapper som underlag vilket gesson inte fastnar i. Använder man tidningspapper kan det gå sönder när det torkat och man skall försöka ta bort det.


Häll ut gesso på arket och börja dra, klicka, droppa. Det är här du väljer hur mycket struktur du vill ha.


Såhär ser mitt ark ut i våt form. Låt ligga tills den är helt torr, det tar ganska lång tid, eventuellt över natten.


Lite ivrig var jag så jag provade att värme med värmepickadollen. Det kommer jag inte att göra igen för det gjorde att jag förstörde lite av strukturen, den blev lite plattare.


Jag klickade ut lila akrylfärg och målade, jag använde bra mycket mer färg än vad som syns på bilden.


Måla över och täck hela arket med önskad färg. Jag såg att jag slarvat så jag fyllde på med mer lila och försökte täcka det vita.


Jag använde Lumiere och drog längs strukturen med fingrarna. Det blir bättre att hälla ut lite färg på teflonpappret och dutta lite med fingret i. Annars riskerar du att få för mycket färg vilket inte blir lika snyggt som när man bara gör highlights.


Tada!

2 kommentarer:

Wildärtan sa...

Hmm.. jag har lagt till dig på min blogg. Hoppas det är ok?

Jenny sa...

hejsan

Har fått rådet att använda gesso men har sökt på internet efter hjälp å hitta inget tills jag kom till din sida som hjälpte mig enormt. Tack för hjälpen :)

http://stepbystep.bloggspace.se/