fredag 27 juni 2008

Distressad bakgrund

Teknikbeskrivning: distressad bakgrund.
Det finns såklart många sätt att göra detta på men detta är det jag tycker blir bäst.


Detta är vad som behövs för att distressa papper. Till det första arket använde jag vanligt kopieringspapper, vatten och distressdynor i tre olika färger: mustard seed, peeled paint och broken china. Jag tillsatte även lite skimmer i form av Iridescent medium.


Jag sprutar lite vatten på arket och låter det dra åt sig en halv minut. Jag är förresten inte vänsterhänt, jag håller kameran med höger hand :-)


Knöckla!


Släta till det men inte helt, vi vill ju ha skrynklor och veck.


Dra med dynan över pappret.


Här har jag använt de tre olika dynorna. Spraya på ordentligt med vatten. Jag gick över till en vanlig blomspruta istället för den lilla minimistern. Jag vill ha mycket vatten så att färgerna blandar sig lite.


I detta fallet blev jag inte helt nöjd med resultatet så jag tog fram en svamp och duttade med mer färg. Dessa är köpta på Lindex och jag tycker de är bäst av de jag provat. Tidigare blev jag ALLTID alldeles infärgad om fingrarna men jag läste någonstans om ett tips att hålla som jag gör på bilden vilket är rackarns bra!


Ville ha lite extra stuns och plockade fram lite skimmer i form av Iridescent medium. Bytte till annan svamp för jag ville inte ha det täckande och duttade på.


Det färdiga resultatet.


Annan färgkombination: spiced marmalade och vintage photo.


Dragit med stämpeldynorna.


Sprayat på mycket vatten.


Voila, beskåda.

1 kommentar:

louisevbg sa...

Stryk pappret efteråt så blir det lite slätare och även torrare :)Då kan man stämpla på det direkt :) Kramiz