onsdag 26 mars 2008

Fler bakgrunder med distressrefiller

Ännu en dag med färgkladdlek!

Bubbelplast och vanligt papper
Jag tycker det blir så snyggt att använda bubbelplast. Jag tror jag oftast sett akrylfärg användas men tänkte prova med refillerna. Varierade mellan att ta droppar, skvätta på vatten och jämna till det med handen samt att spraya ut det. Det blev bäst och jämnast att spraya ut det. Jag lät bubbelplasten ligga plant och lade på pappret ovanpå och tryckte lite.

Dubbelbubbel på vanligt papper
Här tyckte jag att jag hade för lite färg i första omgången så jag gjorde en dubbelbubbel, dvs gjorde om samma sak men med mer/annan färg.

Infärgat vanligt papper och bubbelplast
Jag tänkte prova att få lite annan färg på pappret under så jag färgade först in pappret, sprayade och lät torka, innan jag gjorde bubbeltricket. Det syns inte jättebra, så är det att vara en beigebrun flicka ;-)

Ännu ett infärgat vanligt papper samt bubbelplast och pearlex.
Liknande variant fast med pearlex, syns tyvärr inte efter scanningen.

Brunt papper med bubbelplast
Gjorde en variant med pearlex och en utan. Jag tyckte ändå att jag tog mycket färg men det blev nog för lite ändå, jag hade velat ha starkare färg. I detta fallet är det tvärtom, det ser roligare ut på skärmen än vad det gör IRL!
Vanligt papper, schablon, vaselin och sprayad färg - bubbeltricket efteråt
Jag tog en schablon och lade den på pappret. Tog vaselin och duttade försiktigt på så att det inte skulle krypa in bakom. Sprayade sedan med färg. Det blev ganska kul effekt för pappret blev riktigt genomskinligt efter att det var torrt och jag torkat bort vaselinet. Tyckte pappret var lite tråkigt ändå så jag lade det på bubbelplasten med bara lite färg och det blev jag nöjd med.
Jag provade även vaselin på det bruna pappret men det var för poröst och sög åt sig.
Även tvärtom testade jag, att hålla schablonen och spraya. Tyvärr sparade jag inte ens det för det blev inte så bra, färgen är så flytande att det kröp in under mallen och gjorde ett diffust tryck. Synd jag inte scannade in det för att visa ändå.

Inga kommentarer: