onsdag 10 februari 2010

G esso

Jag fick en förfrågan om gesso. Jag kopierar in vad jag har skrivit om gesso tidigare.

Gesso
Det är många som använder gesso det till art journal, altered books och mixed media art. Det kan också användas till relief som jag har använt det ibland och visar på min blogg. Det ger även lite extra stadga, det gör pappret lite tjockare vilket är bra om man vill dekorera sidan mycket. Jag har vit gesso, det finns även i svart viket givetvis står på min önskelista. Jag har läst att det finns i andra färger också men det har jag aldrig sett. Man kan blanda det med färg om man vill. Man kan även tunna ut det med vatten ifall man vill ha det tunnare, kanske låta underlaget synas genom. Exempelvis om du vill använda en boksida som du vill stämpla på. Stämplar du direkt lär motivet inte synas speciellt bra. Målar du tunt med gesso och stämplar ovanpå det syns både texten samt motivet "lagom mycket". Det finns olika typer av gesso för olika typer av användning, olika färger, olika tjocklekar och det finns även som pulver.

Jag har använt det till många kort och bakgrunder. Jag har lagt till en sökknapp som finns i vänsterkanten.

Jag har skrivit en teknikbeskrivning, den finns här:
Struktur med gesso

Min absoluta favorit inom bakgrundskladdande är Trish. Hon har några beskrivningar här:
Distressed scraps backgrounds
Brayered gesso resist backgrounds
Gesso colour wash

Stampartic:
Gesso

Splitcoaststampers:
Gesso resist

Stamp Francisco:
Watercolour background

Inkstainswithironi:
Stamped gesso technique

Kelly Shults:
Watercolor background

Technique zone:
Gessoinks

Adrienne's art garden:
Gauzy gesso

Autumn light design:
Oil pastel gesso

Mel Stampz:
Gesso-swiping dry embossing

* Man kan vattna ner gesso en smula och måla över mönstrat papper för att dämpa mönster.
* Det går att använda som transfer, precis som akrylfärger eller andra våta medium, gel medium.
* Primer - jag har grundat barnböcker med hårda pärmar.
* Måla på foto för att distressa det.
* Jag målar ibland med gesso på wellpapp, det går iofs lika bra med vit akrylfärg men vill man kladda med annan färg efter fäster det lättare med gesso.
* Man kan blanda gesso och akrylfärg eller reink på teflonduk och lägga ner papper i.
* För att få struktur kan man lägga mall/schablon/stencil och stöppla med gesso, exempelvis målarväv eller punchinella eller apelsinnät. Du kan välja att limma fast det i kartong eller bara stöppla på och ta bort stencilen/punchinellan/valfritt.
* Det är snyggt att torrborsta/pensla.

Det finns säkert hur mycket som helst man kan göra men just nu är jag så trött att jag inte kommer på mer. När jag lägger mig kommer det säkert att poppa upp en massa idéer!

1 kommentar:

Sara-SaGam sa...

Tack gulliga du! Kram!