måndag 31 mars 2008

Dags för fler kort!

Detta är min absoluta favoritstämpel för tillfället! Även denna kommer från Stamp Fransisco som så många andra jag använder nu. Jag har stämplat och embossat på bakgrund som jag gjort genom att spraya distressrefill samt pearlex på glossy papper och sedan svampa på lite extra brunt. Jag blev jättenöjd med bakgrunden, den ser lite afrikansk ut tycker jag! Det bruna pappret är distressat och stjärnorna är också från papper som jag gjort själv och beskrivit tidigare. Band fäst med klammer som jag trätt pärlor på.


Här har jag stämplat och embossat på ett glasunderlägg i kork. Bakgrunden är som tidigare visat en bakgrund gjord med hjälp av distressrefiller och bubbelplast. Embossad snurkla, pärlband, brunt band samt brads behövdes för att göra kortet klart.

Jag testade att stämpla på läder. Först testade jag vanliga motivstämplar men fick det inte helt bra. Däremot blev jag nöjd med bokstäverna när jag stämplade på mockasidan av lädret. Bakgrunden har jag gjort genom att måla flera lager med vanliga akrylfärger. Jag hade inget papper som matchade lädrets färg så jag fick måla själv. Jag har embossat med CB folder och jag har målat med liquid pearl på det upphöjda partierna. Tagen kommer från Noa Noa och den vita nätbiten kommer ifrån en vitlökförpackning.


Häromdagen tänkte jag på att jag ville försöka bredda mitt skapande och jag bestämde mig för att försöka komma in i ett annat tänkande genom att helt enkelt göra en KOSA (kopiera och stjäl allt). Jag blev väldigt förtjust i några kort från en av mina kortidoler Biggan och bestämde mig för att stjällåna hennes stil en smula. Mina kort blev inte alls lika vackra som hennes men jag blev ändå nöjd och det var roligt att prova en annan stil.

Även detta KOSA:t från Biggan.


Detta kortet är jag bara såå nöjd med! Det vet jag inte om jag kommer att kunna skiljas ifrån. Jag har tränat på collagestämpling - jag tycker det är svårt att få det bra. Färglagt genom att dutta med makeupsvamp och distressdyna. Gjort hål, satt öljett och fäst så att pärlorna kommer ut genom kortet. Jag såg ett vackert kort hos duktiga Lillian där hon hade gjort detta och insåg att det var ju precis vad detta kortet behövde. Ego är latin och betyder jag. Behöver jag skriva att jag älskar latin! Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket från gymnasiet - här försökte jag komma ihåg vad min gamle lärare hette men jag går bet! Kanske borde leta upp någon kurs för att friska upp minnet. För latin alltså, inte lärarens namn ;-)


Bakgrunden är gjord med twinklings. På ett akvarellark har jag målat i cirklar med en twinklingfärg, kommer dock inte ihåg vilken - ser ut som någon brun-guld färg. Denna underbara stämpel kommer ifrån Frantic Stamper - jag föll för den direkt när jag såg den! Stämplat med distress och embossat. Har fyllt i prickarna i hennes klänning med liquid pearl så de är upphöjda. Min braiga Cuttlebug har fått arbeta, jag stansade ut blomma i både guld och
i cs för lite skuggeffekt. Alfapetbokstäverna kommer ifrån Stamp Fransisco. Tavelupphängningen har jag nog köpt på Classe O. I den har jag fäst lite pärlor, jag tycker om när det är lite 3-d effekt. Mattan som knappt syns är gjord med Faux mother of pearl.


Var ju tvungen att inviga min helt nya melting pot och dekorationen ovan är alltså gjord med hjälp av den. Jag smälte klar UTEE och blandade i lite Pearl ex, sedan hällde jag ut det på teflonbakunderlag och tryckte ner en stämpel. Se så fint det blev! För att få fram mönstret lite mer gned jag på lite metallic rub-ons på den. Stämpeln är Penny Blacks vackra Brushstroke Lily. Jag har brayat med regnbågsdyna, båda två nyköp och jag är såå glad att jag äntligen har en brayer! Jag har stämplat två gånger så det skall se ut som att det är skugga bakom. Andra gången har jag embossat. Notarket är från en bok som jag rev ut en sida ifrån och distressade. Kulhänget kommer ifrån något klädesplagg, vissa prislappar sitter fast med sådana. De är guld värda för mig, jag tycker de är så läckra!

2 kommentarer:

Biggan sa...

Åh nu fattar jag "vem" du är!! :) Inte lätt att hålla isär alla nick och riktiga namn! Urfina kort! Det översta är en riktig höjdare, både teknik- och design mässigt! Är så imponerad över dina beskrivningar, utförliga och intressanta! Kul att du testar lite olika stilar och tekniker, det är ju utvecklande för både en själv och andra!

Biggan/Birgit

Inger sa...

Tack snälla söta du för dina ord, jag blir så glad! :-)
Det är sannerligen inte lätt att hålla reda på nick och namn, speciellt inte när man som jag verkar ha ett så ologiskt samband!